top of page

Paspirtukų džiaugsmas gali baigtis tragedija: jokių būdų tai sustabdyti nėra


Elektriniams paspirtukams žaibiškai išpopuliarėjus ir tapus ne tik pramoga, bet ir transporto priemone, prasidėjo ir su jais susijusios problemos. Kol draudimo bendrovės perspėja apie augantį paspirtukais susižalojusių nepilnamečių skaičių, atsiranda besipiktinančių, kad elektrinių paspirtukų nuomą siūlančios įmonės nesiima veiksmų, kad jų paslaugomis nesinaudotų nepilnamečiai.


„Delfi“ pasiekė skaitytojos Loretos laiškas, kuriame moteris piktinosi tuo, kad elektrinius paspirtukus nuomojančios bendrovės į prašymus užtikrinti, kad jų transporto priemonėmis nesinaudos nepilnamečiai, žiūri formaliai. Anot moters, Kelių eismo taisyklių (KET) nepilnamečiai, elektrinius paspirtukus besinuomojantys pramogai, nežino ir nepaiso. Jai savomis akimis teko matyti, kaip vienos nuomos bendrovės paspirtukus išsinuomoję paaugliai dideliu greičiu važiuoja tarp praeivių, manevruoja pavojingai arti ir nepaiso aplinkinių. „Iki nelaimės visiškai netoli, nes kas atsakys tuo atveju, jei toks 10-14 metų paauglys, užsilipęs ant paspirtuko, parblokš nedidelį greta tėvų einantį vaiką, ar, galų gale, iššoks į gatvę tiesiai priešais automobilį“, – nuogąstavo „Delfi“ skaitytoja, akcentavusi, kad su savo pastabomis kreipėsi ir į elektrinių paspirtukų nuomos bendrovę, tačiau sulaukė tik formalaus atsakymo: esą visi, norintys naudotis paslaugomis, privalo patvirtinti, kad yra pilnamečiai.


Anot jos, nuomos bendrovės reikalauja tik formalaus patvirtinimo, kad paslaugomis naudojasi pilnametis, todėl paaugliai jo nepaiso ir melagingai nurodo amžių, o vėliau, nuomotais paspirtukais kelia pavojų ir sau, ir aplinkiniams.


Policija atsakymo neturi


Paprašyti įvertinti, ar nuomos bendrovės turėtų užtikrinti, kad elektriniais paspirtukais nesinaudotų nepilnamečiai asmenys, ir pasirūpinti, kad taisyklės nebūtų apeidinėjamos, Policijos departamento specialistai pabrėžė, kad šis klausimas – ne jų kompetencija.


„Tai ne policijos kompetencijos klausimas, prašome kreiptis į tokias paslaugas teikiančias įmones. Policijos pareigūnai užtikrina eismo saugumą, prižiūri, kad asmuo, naudodamasis transporto priemone, vykdytų Kelių eismo taisykles (KET)“, – pabrėžė Ramūnas Matonis, Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas.


Jis akcentavo, kad praėjusiais metais su elektriniais paspirtukais yra susijęs 41 eismo įvykis ir sužeisti 43 žmonės. Šiemet šis skaičius nėra toks didelis, tačiau birželį užfiksuota ir vieno paspirtuku važiavusio asmens mirtis – 62-ejų metų vyras žuvo susidūręs su dviračio vairuotoju.


Atsakingi suaugusieji


Vienos populiariausių šalyje elektrinių paspirtukų nuomos bendrovių „Bolt“ plėtros vadovas Lietuvoje ir Latvijoje Eimantas Balta „Delfi“ pabrėžė, kad norėdami naudotis bendrovės paslaugomis, tai yra, išsinuomoti elektrinį paspirtuką, asmenys privalo ne tik parsisiųsti programėlę, bet ir ją susieti su savo banko kortele.


Be to, pradėdami naudotis paslaugomis, asmenys privalo patvirtinti, kad yra ne jaunesni nei 18-os metų amžiaus. Asmens dokumento pateikti bendrovė nereikalauja.


„Tai reiškia, kad jei elektriniais paspirtukais naudojasi nepilnamečiai, už tai yra atsakingi jų tėvai arba šalia esantys suaugusieji“, – pabrėžė bendrovės atstovas, pridūręs, kad jeigu užfiksuojama, jog paslauga piktnaudžiaujama ar naudojamasi paspirtukais neteisėtai ir identifikuojami atsakingi asmenys, prieiga prie paslaugos gali būti užblokuota.


Sulaukė sužeistųjų antplūdžio


Draudimo bendrovės neslepia, kad šiltuoju metu laiku sulaukia vis daugiau žmonių, prašančių atlyginti žalą po to, kai nukenčiama po pasivažinėjimo elektriniu paspirtuku. „Lietuvos draudimo“ Asmens žalų skyriaus vadovas Jonas Stasinas pasakojo, kad dažniausiai lūžta rankos, raktikauliai, pirštai, plyšta raiščiai, sutrenkiamos galvos, o kartais netgi netenkama dantų. Po ypač sudėtingų traumų prireikia ir operacijų bei kelis mėnesius trunkančios reabilitacijos.


Bendrovės atstovas neslepia, kad per šiuos metus daugiau nei pusę nukentėjusių eismo įvykiuose su paspirtukais – vaikai iki 12 metų. „Vaikai stokoja transporto priemonės valdymo įgūdžių ir pervertina savo jėgas. Važinėtis saugiai jie gali tik prižiūrimi tėvų. Be to, atsižvelgiant į vaiko amžių ir ūgį, jam turi būti parinktas tinkamas paspirtukas, uždėtas šalmas, rankų ir kojų apsaugos“, – pabrėžė draudikas.


Taisyklės, kurias privaloma žinoti


Remiantis KET, elektrinių paspirtukų naudotojams galioja tos pačios taisyklės, kaip ir dviratininkams.


Tad elektriniu paspirtuku važiuojantis asmuo privalo važiuoti dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais, dviračių juosta. Galima važiuoti ir šaligatviu, tačiau čia privaloma nekelti pavojaus pėstiesiems: tai yra, pro pėsčiomis einantį žmogų važiuoti reikėtų 3-7 km/val. greičiu bei palikti tokį tarpą iš šono, kad būtų saugu. Be to, būtina rodyti įspėjamuosius signalus ranka sukant į kairę ar dešinę, taip pat ir sustojant.


Elektriniu paspirtuku važiuoti per pėsčiųjų perėjas negalima – paspirtukas čia turėtų būti vedamas. Papildomo atsargumo reikia važiuojant iš šalutinio kelio į pagrindinį, važiuojant kiemuose ir aikštelėse.


Tamsiu paros metu elektrinio paspirtuko vairuotojas, važiuojantis važiuojamąja kelio dalimi, turi dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais ir būti įjungus paspirtuko žibintus (priekyje ir gale). Šviesiu paros metu važiuojant važiuojamąja kelio dalimi, taip pat reikėtų dėvėti ryškiaspalvę liemenę arba būti įjungus transporto priemonės žibintus.


Kelių arba dviračių juostomis važiuojantys elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo važiuoti ta kryptimi, kuria vyksta kitų transporto priemonių eismas gretimoje eismo juostoje.


Jaunesni nei 18 metų elektrinių paspirtukų vairuotojai (ir keleiviai) privalo segėti saugos šalmą. Šaltinis: https://www.delfi.lt/auto/patarimai/paspirtuku-dziaugsmas-gali-baigtis-tragedija-jokiu-budu-tai-sustabdyti-nera.d?id=84847421

Kitos naujienos
bottom of page