Su automobilio amžiumi augantis galvos skausmas – dūmijimas: kas sukelia šį reiškinį?
Viena iš labai nemalonių problemų, dėl kurių vairuotojai neįveikia techninės apžiūros, yra automobilio taršumas ir dūmingumas. Ne vienas vairuotojas nusimena, kai į rankas gauna baltą lapą ir išgirsta: „Susimažink taršą, o tuomet grįžk.“ Kaip susimažinti tą taršą ar dūmingumą? LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ reportaže domimasi, kokie automobilio gedimai lemia, kad CO2 ima viršyti normas.

CO2 bėda – itin dažna
Techninė automobilio apžiūra dažnam kelia jaudulį, ypač jei automobiliui daugiau nei dešimt metų. Toks automobilio amžius rizikingas. Viena dažnesnių problemų per techninę apžiūrą yra CO rodiklis – automobilio tarša viršija nustatytas ribas ir neatitinka kitų taršos reikalavimų. Autoserviso vadovas Arvydas Gailiušas rodo automobilį, kuris neįveikė techninės apžiūros būtent dėl viršijamo leistino CO kiekio.
„Šiandien į autoservisą priimtas remontuoti automobilis, klientas bandė įveikti techninę apžiūrą, tačiau nepavyko dėl kelių priežasčių. Viena iš pagrindinių – tai išmetamosios dujos neatitinka gamintojų nustatytų parametrų. Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad yra didelis anglies monoksido kiekis, viršija leistiną normą beveik tris kartus, angliavandenilių kiekis irgi viršija vos ne keturis kartus.
Prieš atlikdami bet kokį remontą mes atliekame kontrolinį patikrinimą, pasitikriname, ar tikrai tą gedimą užfiksuoja pas mus. Aišku, vienas iš pagrindinių priežasčių yra neefektyvus katalizatorius, be jo keitimo tolimesnis važiavimas ir parametrų atkūrimas yra neįmanomas“, – aiškina A. Gailiušas.
Su trūkumais – kas dešimtas
Transporto studijos ekspertas Ramūnas Vėlavičius sako, jog apie 10 proc. automobilių 2022-aisiais per techninę apžiūrą neatitiko į aplinką išmetamų teršalų reikalavimų. Automobilių techninės apžiūros žinovas rodo, kaip vyksta dūmingumo patikra. Anot specialisto, šio bandymo tikslas – įvertinti ne taršą, bet automobilio variklio bei pagalbinių sistemų būklę.
„Patikra atliekama automobiliui veikiant minimaliais eigos sūkiais ir padidintos eigos sūkiais. Padidinti sūkiai tai yra apie 2,5 tūkst. sūkių per minutę variklio darbo režimas. Svarbu, žinoma, kad tikrinimo metu variklis būtų įšilęs, kad būtų įprastinės darbinės būsenos, kad neutralizavimo sistema veiktų įprastu darbo režimu. Na ir kontrolierius, pradėdamas tikrinimą, pirmiausia pravalo, prapučia išmetimo sistemą.
Ir kai sistema išvalyta, pasitikrinęs, kad variklis yra įšilęs, atlieka patį matavimą. Matavimas gali būti tiesioginis, imamas dujų mėginys ir tada jau tiesiogiai matuojama anglies dvideginio dalis tūryje išmetamųjų dujų procentine išraiška, yra atliekamas vertinimas lambda vertės. Tos reikšmės turi atitikti teisės aktuose nustatytas ribas, tai varikliui veikiant minimaliais sūkiais yra matuojamas anglies viendeginio kiekis ir jis neturėtų viršyti 0,3 proc. tūryje, o, veikiant varikliui padidintais sūkiais, kiekis neturi viršyti 0,2 proc. tūryje“, – pažymi pašnekovas.
Kaupiasi nesudegusios medžiagos
Kokios bėdos lemia, kad dalis vairuotojų neįveikia techninės apžiūros, o jų automobiliai pripažįstami per taršiais?
Autoserviso vadovas A. Gailiušas atskleidžia vieną įdomesnių priežasčių – automobilis eksploatuojamas mažai ir nevažiuojama ilgesnių atstumų. Dėl to dažnai išmetimo sistemoje kaupiasi nesudegusios medžiagos.
„Kiekvienas atvejis yra individualus, kiekvienu atveju yra tiriama, žiūrima, kokios priežastys. Tarkime, vieno dyzelinio automobilio purkštukai gali būti blogi, o kitam gali tekti tik oro filtrą pakeisti ir tas dūmingumas susitvarkys“, – paaiškina specialistas.
Anot jo, svarbu atkreipti dėmesį, kad automobilių, kurie retai važiuoja, išmetamojoje sistemoje gali kauptis neišdegintos medžiagos, ypač žiemą. Kai per techninę apžiūrą akceleruojama, kai sukeliamos apsukos, tas dūmingumas ir padidėja, nes mašina mažai eksploatuojama.
Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijos dėstytojas Audrius Matulis rodo keletą pavyzdžių, dėl ko automobilis gali viršyti nustatytas dūmingumo normas. Dėstytojas sako, jog dūmingumas gali būti padidėjęs dėl turbinos problemų.
„Žmogus turėtų pasidaryti savo namų darbus prieš techninę apžiūrą, pavyzdžiui, pasikeisti elementarų siurbimo oro filtrą, pasikeisti uždegimo žvakes“, – tikina A. Matulis.
Autoserviso vadovas Vitalijus Marininas atkreipia dėmesį, kad dažnai pasitaikanti problema – variklio sistemos gedimai, jie gali lemti didesnę taršą.
„Dyzelio problema gali būti ir mechaninis variklio gedimas, ir netaisyklingas kuro dozavimas iš purkštukų, ir netaisyklingas alyvos atskyrimas arba mechaninis alyvos atskyrimo pažeidimas, jeigu alyvos pakliūva į išmetimo sistemą. Sugedusi turbina kartais išleidžia į išmetimo sistemą alyvą, tai praktiškai sužlugdo neutralizavimo sistemą ir neleidžia jai pakankamai efektyviai dirbti“, – dėsto jis.
Šaltinis: lrt.lt