Nuotoliniai automobilių atnaujinimai – ar su kompiuterių patogumais ateina ir grėsmės?
Dažnai galima išgirsti kalbant, esą automobiliai tampa vis panašesni į kompiuterius ar kitus namų įrenginius. Paprastai šis teiginys taikomas elektromobiliams, tačiau tai nebūtinai iki galo tikslu – didžioji dalis šiuolaikiškų transporto priemonių turi kompiuterius, atsakingus už daugelio agregatų valdymą, jų sąveiką ir net pačios mašinos saugumą, ir tai nebūtinai turi būti elektromobilis, rašoma „Velocita“ straipsnyje.

Dėl automobilių kompiuterizacijos atsiranda prieš dešimtmetį dar negirdėtų procesų. Jiems įvardyti net kuriami nauji terminai. Anksčiau, kalbant apie automobilių naujinimą, geriausiu atveju omenyje buvo turimas naujausių žemėlapių navigacijos sistemoje diegimas, o dabar tenka atnaujinti visą programinę įrangą – visai taip, kaip kompiuteriuose ar mobiliuosiuose telefonuose.
Geroji žinia vairuotojams yra ta, kad dėl šių atnaujinimų nereikia per daug laužyti galvos – lygiai taip pat kaip kompiuteriuose, moderniausiuose automobiliuose naujiniai yra atsisiunčiami nuotoliniu būdu (angl. over-the-air, OTA) ir gali įvykti automobiliui tiesiog stovint kieme. Pavyzdžiui, tokią funkciją savo modeliuose diegia „Mercedes-Benz“, BMW, o „Hyundai“ šią galimybę pirmą kartą pasiūlė savo naujausiame „Ioniq 6“ modelyje.
Gamintojai nepaliaujamai tobulina transporto priemonėse jau esančių sistemų veikimą, taip pat diegia naujas funkcijas jau pagamintuose modeliuose, tad nuotoliniai programinės įrangos atnaujinimai jiems žūtbūt reikalingi. Bene ryškiausiais programiniais patobulinimais pasižymi amerikiečių gamintojas „Tesla“, dažnai su naujiniu pridedantis vieną ar kitą netikėtą funkciją.
Štai per 2022 metus šie elektromobiliai kartu su naujiniais įgavo įspėjamojo garso šviesofore įsižiebus žaliai šviesai ar papildomos operacinės sistemos kalbos funkcijų. Šalia naudingų atsiranda ir smagių funkcijų, kaip antai „Disney+“ transliacijų palaikymas ar „Sonic“ žaidimas, kad ilgose kelionėse keleiviams nebūtų nuobodu.
Ir patogumas, ir grėsmė
Kibernetinio saugumo ir informacinių technologijų ekspertas Marius Pareščius pasakoja, kad nuotoliniai automobilių programinės įrangos naujiniai susiduria su jau žinomomis grėsmėmis, kurios kyla atnaujinant ir bet kurią kitą kompiuterinę įrangą.
„Klasikinės grėsmės yra susijusios su tuo, kad serverį, kuriame ir yra tie naujiniai, gali perimti hakeriai. Mes tai jau esame matę praeityje – pats didžiausias taip išplitęs virusas vadinosi „NotPetya“. Tai buvo 2017 metų liepos mėnuo – 400 tūkstančių apkrėstų buhalterinės apskaitos kompiuterių, o bendras nuostolis visame pasaulyje artėjo link trijų milijardų. Tai buvo pats baisiausias virusas, atėjęs tokiu būdu. Čia didžiausia problema yra ta, kad paslaugų tiekėjai ne visada sugeba skirti pakankamai dėmesio tam, kad apsaugotų serverį, iš kurio yra dalijami naujinimai“, – sako specialistas.
Ekspertas taip pat mini, kad programišiai gali bandyti panaudoti „man in the middle“ taktiką, kai yra įsilaužiama į tinklą, kuriuo perduodamas naujinys, ir pakišamas neteisingas failas. M. Pareščius sako, kad kibernetiniai sukčiai dažnai tokias ar panašias atakas gali rengti vedami sportinio intereso ar piktų kėslų, taip pat ir dėl galimybės atsakančiai papildyti kišenes. Kartu gamintojai kiek įmanydami stengiasi užkirsti šią galimybę.
„Gamintojai naudoja visas įmanomas ir žinomas apsaugos priemones – VPN, antivirusines sistemas ir panašiai – tačiau, žinoma, ir jos ne visada padeda“, – paaiškina pašnekovas.
Galimos programinės klaidos
Kaip dar vieną grėsmę M. Pareščius įvardija pačius atnaujinimus, kurie gali pasirodyti su klaidomis.
„Kai kuriais atvejais naujinys gali būti nekokybiškas, tad jo diegimas gali reikšti automobilio neveikimą, iki bus gautas kitas, jeigu, žinoma, toks naujinys galės ateiti. Kartais nekokybiški atnaujinimai taip sugadina automobilio kompiuterį, kad, norint įdiegti veikiančią programinę įrangą, tenka važiuoti į servisą. Ir tai daryti tenka ant traliuko, nes automobilis tampa nenaudotinas – veikia plytos režimu. Šis terminas taikomas ir mobiliesiems telefonams ar kompiuteriams, kurie po nekokybiško atnaujinimo nustoja veikti“, – sako ekspertas.
Jo teigimu, vis dėlto šios rizikos negalioja visiems naujinimams, mat kai kurie iš jų, pavyzdžiui, tiesiog ištaiso gramatines klaidas ar atlieka kitus minimalius patobulinimus. Didesnė rizika susijusi su tais atnaujinimais, kurie keičia baterijų, pavarų dėžės ar kitų esminių automobilio sistemų valdymo blokus bei pagrindinį kompiuterį, kuris yra atsakingas už visų automobilyje esančių mazgų valdymą.
Norintiems sumažinti nekokybiško atnaujinimo riziką ekspertas pataria neskubėti siųstis jo vos pasirodžius. Stebint kompiuterių pasaulį galima matyti, jog gamintojai, netrukus po didesnio naujinio pasirodymo, išleidžia smulkius jo pataisymus – tai įvyksta todėl, kad didelei masei vartotojų įsidiegus naujausią versiją greitai išaiškėja galimos joje paliktos klaidos. Programuotojai stengiasi kuo greičiau į jas sureaguoti ir pataisyti serveryje įdėtą atnaujinimo failą.
Automobilių pasaulyje galioja tie patys principai. Štai OTA naujinius pristatantis „Hyundai“ polapis internete taip pat rašo, kad apie naujausią operacinės sistemos versiją vairuotojui bus pranešta centriniame automobilio ekrane, bet vairuotojas galės rinktis, ar ją diegti nedelsiant, ar vėliau.
Nereikalauja kompiuterinių žinių
Skaitant visą šią informaciją žmogui, kuris nėra didis kompiuterių ekspertas, gali pasirodyti, jog OTA naujinimai taps dar vienu dideliu galvos skausmu, tačiau taip anaiptol nėra. Anot M. Pareščiaus, vartotojui tiesiog užtenka laikytis įprastos interneto naudojimo higienos, ji yra būtina naudojantis bet kuriuo prie interneto prijungtu įrenginiu: vengti neapsaugotų viešų belaidžio ryšio tinklų, nesirinkti neaiškių ir nežinomų programų, ir panašiai.
Automobilių gamintojai supranta, jog ne visi vairuotojai yra kompiuterių asai, tad kaip įmanydami siekia supaprastinti savo sistemų naudojimą. Štai, pavyzdžiui, BMW vairuotojai, norėdami atnaujinti savo automobilius, ilgą laiką turėjo atsisiųsti programinę įrangą per kompiuterį, ją įdėti į USB laikmeną ir prijungti automobilyje. Tačiau daugelis gamintojų, tarp jų ir minėtas „Hyundai“, savo naujajame „Ioniq 6“ modelyje atnaujinimo procedūrą padarė itin paprastą.
Atsisiuntimas prasidės tuomet, kai vairuotojas jį patvirtins mygtuko spustelėjimu, o naujinys bus įdiegtas tada, kai nuspręs vairuotojas ir automobilis bus pastatytas į stovėjimo vietą. Naujinimui pasibaigus, „Hyundai“ vairuotojui bus atsiųstas pranešimas į mobilųjį telefoną. Taip automobilis visada turės naujausias funkcijas ir geriausiai veikiančias saugos bei komforto sistemas.
Šaltinis: lrt.lt