top of page

Ką vairuotojai turėtų žinoti apie automobilio stabdžių priežiūrą?

Kiekviena nauja automobilių karta stebina – keičiasi varikliai, tobulėja įranga, sukuriama vis daugiau protingų sistemų. Tačiau įdomu, ar keičiasi stabdžių sistema? Automobilio stabdžiai – pagrindinis vairuotojo saugumą užtikrinantis mechanizmas, privalantis veikti nepriekaištingai. LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ kūrėjai pasidomėjo, ar galima lyginti skirtingų automobilių stabdžių sistemas, nors iš esmės visų jų funkcija ta pati.




Nepriekaištingai veikiantys automobilio stabdžiai būtini ne tik saugumui, bet ir vairavimo komfortui. Sklandus jų veikimas reikalingas bet kuriuo metų laiku, visiškai nesvarbu, žiema ar vasara būtų. Vos pajutus, kad automobilis prasčiau stabdo, būtina juos tikrinti. Meistrai greitai nustatys, ką reikia atlikti – pakeisti stabdžių kaladėles, skystį ar diskus.


„Stabdžiai – viena pagrindinių ir bene svarbiausia automobilio sistema, kuri turi būti kur kas galingesnė negu pats variklis, kad vairuotojas bet kokiomis sąlygomis galėtų sustabdyti transporto priemonę ir nesugadintų svetimo turto, savo turto ir išsaugotų sveikatą bei gyvybę“, – sako Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos mokytojas Vitalijus Kabelis.


Ekspertų teigimu, stabdžių sistemos pagrindinės sudedamosios dalys jau daug metų iš esmės nesikeičia.


„Pagrindiniai funkciniai elementai – trinties pora, t. y. arba stabdžių diskas, arba stabdžių būgnas, stabdžių kaladėlės. Po to jau pereiname prie valdymo: hidrauliniai stabdžiai, pneumatiniai stabdžiai ir pačios komandos, iš kur jos ateina šiuolaikiniame automobilyje. Tas stabdžių sistemas galbūt net būtų galima pavadinti hibridinėmis.


Kai daugėja hibridinių automobilių, elektromobilių, pradiniame etape, kai nereikia visiškai sustabdyti automobilio, bet jį tik pristabdyti, stabdžių elementai įprasti ir suprantami kaip stabdžiai, jie net nepradeda veikti. Pradeda veikti stabdymą ir užtikrinantis automobilio generatorius“, – aiškina „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.


Savo ruožtu V. Kabelis įsitikinęs, kad daugelis vairuotojų žino, kuo skiriasi būgniniai stabdžiai nuo diskinių. Tačiau dažnam trūksta priežiūros žinių.


„Stabdžių mechanizmai dažniausiai būna dviejų rūšių: su stabdžių diskais arba stabdžių būgnais. Kiekvienas šių stabdžių mechanizmų turi privalumų ir trūkumų, bet abu yra naudojami gana plačiai. Diskinių stabdžių efektyvumas yra geresnis, jie lengviau aptarnaujami, remontuojami, nors reikalauja daugiau priežiūros, yra daug lepesni, kai mažiau naudojami, labiau paveikiami korozijos.


Būgniniai stabdžiai, jei yra uždengti, ne taip bijo atmosferos poveikio, bet jų efektyvumas prastesnis ir remonto procesas, stabdžių trinkelių keitimas yra sudėtingesnis, palyginti su diskiniais stabdžiais“, – teigia pašnekovas.


Specialistai sako, kad stabdžių priežiūra nereikalauja daug pastangų. Vis dėlto, jei girdimi neįprasti garsai, vibracijos ar juntamas vadinamasis vairo mušimas – verta susirūpinti. Pavyzdžiui, jeigu stabdant girdimas čaižus metalinis garsas, greičiausiai stabdžių kaladėlės sudėvėtos. Tokiu atveju gadinamas stabdžių diskas ir dėl aukštos temperatūros rizikuojama sugadinti brangias sistemos dalis.


„Stabdžių sistema – pagrindinė aktyvaus saugumo priemonė, todėl jos priežiūrą, techninį aptarnavimą ar remontą reikia patikėti specialistams. Vairuotojas, visų pirma, galėtų vizualiai apžiūrėti stabdžių sistemos komponentus, tarkim, stabdžių diskus, jų būklę, stabdžių trinkelių nusidėvėjimo lygį“, – pataria „Vilnius TECH“ transporto inžinerijos lektorius Saulius Stravinskas.


Tuo metu R. Vėlavičius pasakoja, kad atliekant techninę apžiūrą dominuoja keletas stabdžių mechanizmo trūkumų: stabdžių vamzdelių korozija ir netolygus darbinių stabdžių veikimas, kai vienos pusės ratas stabdo kur kas lėčiau nei kitos.


„Ilgą laiką tarp fiksuojamų stabdžių sistemos trūkumų vienareikšmiškai lyderiauja stovėjimo stabdis. Greičiausiai dėl to, kad vis tik mūsų vairuotojai intensyviai nenaudoja stovėjimo stabdžių, ypač, jei automobilis turi automatinę transmisiją, automatinę greičio dėžę.


<...> Turbūt vairuotojas į stovėjimo stabdžio naudojimą žiūri kaip į perteklinį dalyką, dėl šios priežasties per apžiūrą fiksuojamas didesnis nei 8 proc. lengvųjų automobilių stabdžių veikimo ar veiksmingumo neatitikimas, o tai sietina su stabdžių pavaros detalių užsistovėjimu, korozija, strigimais“, – aiškina jis.


Šaltinis: lrt.lt






Comments


Kitos naujienos
bottom of page