top of page

Aplinkinių reakcijos į eismo pažeidimus: pastebime, bet toleruojame?

Nors telefonas – nepakeičiama komunikacijos priemonė, kuri palengvina gyvenimą, eisme ja naudotis nevalia. Sėdus prie automobilio vairo ši paprasta taisyklė kartais „pamirštama“: eismo dalyvių apklausos atskleidžia, kad vairuojant žmonės ne tik kalba telefonu, bet ir naršo socialiniuose tinkluose, atsakinėja į žinutes ir atlieka kitus veiksmus, nesuderinamus su eismo saugumu.




Saugaus eismo ekspertas, vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas vertina visuomenės reakciją į telefono naudojimą vairuojant ir kitus eismo taisyklių pažeidimus.


Daugelio ignoruojama problema

A. Pakėno teigimu, telefono naudojimas vairuojant – didelė problema Lietuvos keliuose. „Eismo dalyviai gerai žino, kad telefono naudojimas, išskyrus laisvų rankų įrangą, yra draudžiamas veiksmas. Tačiau mūsų visuomenėje šis eismo taisyklių pažeidimas yra vis dar paplitęs: tai daro ir nuosavų automobilių savininkai, ir autobusų vairuotojai, ir pavežėjai“.


Telefono naudojimas mažina koncentraciją prie vairo, didina eismo įvykių riziką. „Net iš pažiūros ramiame kelyje būtina stebėti kitų eismo dalyvių manevrus. Netikėtai atsiranda kliūčių, pavyzdžiui, į kelią įžengia pėsčiasis. Užsižiūrėjus į telefoną, prarandamos brangios sekundės, per kurias turi būti vertinama situacija ir priimami sprendimai. To pasekmės gali būti išties skaudžios“, – įspėja specialistas.


Pašnekovas įsitikinęs: užkertant kelią pavojingam vairuotojų elgesiui, didelę svarbą turi keleiviai. Deja, neretai pritrūksta kritiško situacijos vertinimo. „Nors keleivių pareiga yra perspėti vairuotoją nesinaudoti telefonu prie vairo, šio nusižengimo galimos skaudžios pasekmės nėra įvertinamos – tiek važiuojat su artimuoju, tiek sėdint taksi ar pavežėjo automobilyje.


Jeigu keleivių reakcija pasyvi, pavojingai besielgiantis vairuotojas pats nesusipras: telefono naudojimas ilgainiui gali privesti prie nelaimės. Dėl jos iš dalies atsakingi bus ir netinkamą elgesį toleravę aplinkiniai“, – sako A. Pakėnas.


Nerimą kelia paspirtukininkų elgesys

Vairavimo instruktorius išskiria dar vieną saugumo problemą, susijusią su elektroninių įrenginių naudojimu. Tai garsą izoliuojančios ausinės, kurias ypač pamėgo dviratininkai ir paspirtukininkai.


„Visu garsu klausydami muzikos per ausines, žmonės kelyje tampa praktiškai kurti – nepavyksta išgirsti įspėjamųjų signalų, greitosios medicinos pagalbos ar policijos automobilio sirenų. Ausinės atitraukia dėmesį nuo to, kas vyksta kelyje: žmogus pats nesisaugo ir nesaugo kitų, gali kliudyti pėsčiąjį ar susidurti su automobiliu. – sakoA. Pakėnas.


Aplinkinių „nuolaidos“ į telefonus įnikusiems vairuotojams, toleruojamas pavojingas dviratininkų ir paspirtukininkų elgesys rodo, kad aplinkinių reakcija į eismo taisyklių pažeidimus nėra pakankama.


„Jeigu ignoruojame telefonų naudojimą eisme, saugumo situacija nepagerės. Atlaidžiai vertinant šią problemą, rizikuojama savo, vaikų ir artimųjų gyvybėmis. Todėl nevenkime sudrausminti į telefono ekraną žiūrintį vairuotoją – kartais viena išsakyta pastaba lemia labai daug“, – teigia pašnekovas.


Tiesa, vertinant aplinkinių reakcijas, svarbu nepamiršti, kad už savo veiksmus didžiausia atsakomybė tenka patiems eismo dalyviams. „Žmogus, kuriam žinutės perskaitymas yra svarbiau už eismo saugumą, neturėtų vairuoti nei automobilio, nei paspirtuko.


Būtina suprasti, kokios skaudžios gali būti neatsakingo veiksmo pasekmės. Jeigu telefono nepavyksta paleisti iš rankų, tai reikėtų vertinti kaip psichologinę priklausomybę ir ieškoti pagalbos. Priešingu atveju, ant kortos pastatomas kitų eismo dalyvių saugumas“, – įspėja saugaus eismo ekspertas.


Šaltinis: lrytas.lt



Kitos naujienos
bottom of page