top of page

Įprastos ir nestandartinės situacijos: kaip vairuotojas turėtų elgtis privažiavęs pėsčiųjų perėją

Lietuvos kelių policijos duomenimis per šiuos metus, nuo sausio iki rugpjūčio mėn., eismo įvykiuose žuvo 24 pėstieji. Kitaip tariant, pėstieji sudarė 25 proc. visų žuvusių eismo įvykių metu. Iš viso per aštuonis šių metų mėnesius žuvo 28 vairuotojai, 24 keleiviai, 12 motociklininkų, 6 dviračio vairuotojai, 1 mopedo ir 1 paspirtuko vairuotojas.

Atrodytų, juk viskas labai aišku. Gatvėse pažymėtos specialios vietos, pėsčiųjų perėjos, kuriose galima saugiai pereiti gatvę. Perėjos apšviestos, o pėstieji tamsiu paros metu privalo nešioti atšvaitą. Taigi idealiame pasaulyje niekas neturėtų būti sužeistas ir nežūtų.

Visuomet egzistuoja žmogiškosios klaidos galimybė

Tačiau, pasak vairavimo mokyklos pedagogo Tomo Rinkevičiaus, visuomet egzistuoja žmogiškasis faktorius, žmogiškosios klaidos galimybė. Todėl jau vien žvelgiant iš žmogiškų pozicijų, vairuotojai turėtų padaryti viską, kad išvengtų incidentų su pėsčiaisiais (nesvarbu, kuri pusė teisi), nes ši eismo dalyvių grupė labai pažeidžiama. Aišku, elgtis atidžiai, saugotis ir laikytis Kelių eismo taisyklių (KET) privalo ir pėstieji. Pedagogo T. Rinkevičiaus nuomone, svarbiausia saugumo sąlyga kelyje – sukoncentruotas dėmesys. Vien laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų kartais nepakanka. Nes kartais iškyla nestandartinių situacija, kai eismo dalyviams gali sutrukdyti pačios įvairiausios aplinkybės: slidus kelias, rūkas, kitas automobilis ir pan. Todėl eismo dalyviai turi suprasti, kad saugumas – bendras reikalas. O tam reikia supratingumo ir tolerancijos vieni kitiems.

Vairavimo mokytojas nevynioja žodžių į vatą. Vairuotojai labai išsiblaškę:

„Jei vairavimo pamokų metu filmuočiau tai, ką matau kelyje aplink save, Vilniuje dingtų spūstys – tiek vairuotojų netektų pažymėjimų. Nes iki 50 proc. vairuodami arba valgo, arba skaito naujienas telefone. Todėl kalbėti apie koncentraciją ir leistiną greitį, ženklų stebėjimą, nebelieka prasmės. Pirmiausia reikėtų laikytis principo vairuodamas-vairuok. Tada išnyks visos arba bent didžioji dalis bėdų“.

Statistika atspindi abipusę kaltę

Situaciją puikiai iliustruoja skaičiai: pėsčiųjų mirtimis pasibaigę atvejai, kai jų nepraleido vairuotojai, liūdnoje 8 mėnesių statistikoje sudaro 12 proc. Kita vertus, pėsčiųjų padaryti KET pažeidimai, dėl kurių įvyko eismo įvykis – 19 proc.

Pasak pedagogo Tomo Rinkevičiaus, abi pusės turi būti dėmesingesnės. Pėstieji, eidami per perėją, turėtų negalvoti, kad turi pirmenybę. Nes taisyklėse sakoma, kad įžengti į važiuojamąją dalį pėstiesiems leidžiama tik po to, kai jie įvertina atstumą iki artėjančių transporto priemonių ir jų greitį ir įsitikina, kad tai saugu ir nebus trukdoma transporto priemonėms. Standartinė situacija prieš pėsčiųjų perėją

Jeigu prieš pėsčiųjų perėją sustojo transporto priemonė, ta pačia kryptimi važiuojantis vairuotojas privalo sustoti ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinęs, kad perėjoje nėra pėsčiojo, kuriam jis galėtų sutrukdyti arba sukelti pavojų.

Jeigu prieš pėsčiųjų perėją transporto priemonė sulėtino greitį, ta pačia kryptimi važiuojantis vairuotojas privalo sulėtinti greitį arba sustoti ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinęs, kad perėjoje nėra pėsčiojo, kuriam jis galėtų sutrukdyti arba sukelti pavojų.

Tamsoje pasitaiko siurprizų

Atėjus rudeniui greitai keičiasi ir oro sąlygos, ir apšvietimas. Todėl vairuotojai, artėdami prie pėsčiųjų perėjų, turėtų būti itin atsargūs.

T. Rinkevičius pataria stebėti ne tik pačią perėją, bet ir šalikelę. Ja gali eiti žmonės, tad visuomet reikia būti pasiruošus, kad kažkas gali netikėtai išbėgti į kelią. Jau vien dėl šios priežasties trumpėjant dienoms būtina laikytis saugaus greičio, kad automobilį būtų galima žaibiškai sustabdyti, įvertinus prastą matomumą ir drėgną kelio dangą.

Dar viena klasikinė situacija, kai prieš pėsčiųjų perėją sustoja viena transporto priemonė, ta pačia kryptimi važiuojantys kiti vairuotojai taip pat privalo sustoti ir vėl pradėti važiuoti tik įsitikinę, kad perėjoje nėra žmonių.

Turite praleisti pėsčiuosius, kai:

  • Išvažiuojate ar įvažiuojate į kiemą arba stovėjimo aikštelę;

  • Išvažiuojate iš kelio;

  • Sankryžoje sukate į kairę arba į dešinę;

  • Pėsčiasis įžengė, žengia arba stovi ir laukia galimybės įžengti į perėją dviejų juostų kelyje;

  • Pėsčiasis įžengė, žengia arba stovi ir laukia galimybės įžengti į perėją, į jūsų važiavimo krypties juostą, daugiau nei dviejų eismo juostų kelyje;

  • Kai jums šviečia žalias šviesoforo signalas, bet pėsčiasis nespėjo pereiti perėjos;

  • Jei važiuojate kryptimi, kurią rodo rodyklė, įjungta papildomoje šviesoforo sekcijoje.

Kaip praleisti pėsčiuosius?

  • Praleisdami pėsčiuosius turite sustoti prieš kelio ženklą "STOP linija", pačią STOP liniją, jei jų nėra – prieš pačią pėsčiųjų perėją.

  • Jei sankryžoje jums šviečia raudonas šviesoforo signalas, bet prie šviesoforo yra papildoma lentelė su žalia rodykle į dešinę, privalote sustoti prieš pėsčiųjų perėją ir sukti į dešinę tik įsitikinę, kad perėjoje nėra pėsčiųjų.

  • Draudžiama įvažiuoti į pėsčiųjų perėją ar sankryžą, jei už jos yra grūstis.

  • Jeigu nesimato (pavyzdžiui, naktį arba kai kitos transporto priemonės riboja matomumą), ar pėsčiųjų perėjoje yra pėsčiųjų, reikia sulėtinti greitį arba sustoti ir tęsti važiavimą tik įsitikinus, kad perėjoje pėsčiųjų nėra.

  • Jei artėjate prie autobuso, pažymėto vaikų vežimo ženklais ir įjungta avarine šviesos signalizacija (arba oranžiniais švyturėliais), privalote sulėtinti greitį ir prireikus sustoti, tam kad praleistumėte vaikus ir juos lydintį asmenį.

Šaltinis: https://www.15min.lt/gazas/naujiena/saugukelyje-lt/iprastos-ir-nestandartines-situacijos-kaip-vairuotojas-turetu-elgtis-privaziaves-pesciuju-pereja-787-1386138

Kitos naujienos
bottom of page