Please reload

Kitos naujienos

Draugystė su mobiliuoju automobilyje nenaudinga

2019/04/29

Draudimas naudotis mobiliuoju telefonu vairuojant Lietuvoje galioja jau penkiolika metų, baudos už tokius neleistinus veiksmus prie vairo didėja, tačiau policijos pareigūnai kasmet nubaudžia dešimtis tūkstančių vairuotojų, kuriems vairavimas ir kalbėjimas telefonu neatrodo didžiulė nuodėmė. 


Žiūrėti nereiškia matyti

 

Važiuojate automobiliu ir jums suskamba telefonas. Kokių veiksmų imatės? Matyt, dauguma bando kuo greičiau susirasti telefoną ir kuo greičiau atsiliepti, nes įsitikinę, kad nevalia skambinančiojo versti laukti. Tokie atliekami veiksmai daro mus pavojingais eismo dalyviais. Ir nors Lietuvoje neištirta, kiek eismo įvykių įvyko dėl to, kad vairuotojas naudojosi mobiliuoju telefonu, pasaulio mokslininkai sutardami traukia tą pačią melodiją – vis daugiau žmonių žūva eismo įvykiuose dėl to, kad prie vairo naudojosi mobiliuoju telefonu. Nors esame įsitikinę, kad net ir kalbėdami telefonu prie vairo stebime kelią ir įvykius jame, deja, mūsų dėmesys yra visai ne toks, kaip susitelkus vairuoti.

 

Kad kalbėjimas telefonu sukuria chaosą eisme ir tampa vis pavojingesnis, pastebi ir BMW vairavimo akademijos instruktorius Darius Jonušis. „Dauguma kalbančiųjų telefonu paprasčiausiai užsisvajoja, įsitraukia į pokalbį, tuomet miestuose daugėja spūsčių, nes vairuotojas mažiau stebi eismą – lėčiau pajuda po sustojimo, laiku nepastebi užsidegusio žalio šviesoforo signalo, nesilaiko saugaus atstumo. Dėl to įvyksta ir daugiau avarijų“, – tvirtina vairavimo ekspertas. Jis pripažįsta, kad įsitikinti, kaip vairavimas kalbant telefonu blaško, pakanka atlikus paprasčiausią pratimą. „Pasistatykite kelis kūgelius erdvesniame kieme ir pabandykite tarp jų manevruoti vairą laikydami dviem rankomis ir nekalbėdami telefonu ir tą patį atlikite tokiu pačiu greičiu viena ranka laikydami telefoną, o kita – vairą. Nustebsite, koks prastesnis rezultatas bus antruoju atveju“, – tvirtina D. Jonušis.

 

Per mažai dėmesio vairavimui

 

Užsienio universitetuose atlikti tyrimai parodė, kad kalbėjimas mobiliuoju telefonu trukdo vairuotojui matyti ir apdoroti informaciją, o tai sulėtina jo reakciją ir kitus veiksmus, kurių galėtų imtis, kad būtų išvengta eismo įvykio. „Galite važiuoti namo, tačiau neprisiminti, kad važiuojate namo“, – sako Ilinojaus universiteto psichologas Danielis Simonsas. Pasak jo, vien tik faktas, kad į kažką žiūrite, dar neįrodo, kad tai ir matote.

 

Pasak D. Jonušio, tam, kad išsiugdytume tinkamus sugebėjimus vairuoti, reikia skirti laiko ir negalvoti, kad kasdienis automobilio vairavimas užtikrina, jog esame geri vairuotojai. „Vairuotojų pasitikėjimas savimi yra per didelis. Nesame tokie puikūs vairuotojai, nes neskiriame vairavimui pakankamai dėmesio. Kalbėdamas apie skiriamą dėmesį aš neturiu omenyje to, kad vairuodami galvojate, kokią pavarą įjungti, ar stebite šviesoforo signalą. Tik retas kuris vairuotojas skiria laiko savo įgūdžiams lavinti su vairavimo instruktoriais. Kuo labiau žmogus savimi pasitiki ir įsivaizduoja, kad jau jam nieko išmokti ar laikytis nebereikia, tuo jis arčiau pavojaus“, – tvirtina vairavimo ekspertas.

Ne barbės šimtadarbės

 

D. Simonsas, atlikdamas tyrimą, pademonstravo, kad žmonės, kuriems skiriama užduotis stebėti tam tikrą veiklą laboratorijoje, gali visiškai nepastebėti toje pat vietoje vykstančių kitų įvykių. „Atsiranda savotiškos aklosios dėmės. Taip nutinka ir asmeniui, kuris prie vairo kalba telefonu. Jis paprasčiausiai nestebi šoninių gatvių ar pėsčiųjų. Tokio neatidumo rezultatas – vairuotojui kalbant telefonu avarijos rizika išauga 400 proc.“, – pasakoja mokslininkas.

 

Apskritai mokslininkai pastebi žmonių įsitikinimą, kad jie gali tinkamai atlikti net keletą veiksmų tuo pat metu – pavyzdžiui, vairuoti ir kalbėti telefonu, vairuoti ir nustatinėti radijo imtuvą arba į automobilinę navigaciją įvesti kelionės tikslą ir t.t. Deja, tokiems savimi pasitikintiems žmonėms specialistai irgi turi ką pasakyti. Pasak jų, tik 2,5 proc. iš tirtų žmonių kokybiškai gali atlikti vienu metu daromus kelis veiksmus. Kitiems 97,5 proc. tirtųjų to padaryti nepasisekė. „Tokie tyrimai tik patvirtina faktą, jog tam, kad gerai atliktume veiksmą, turime būti jam susitelkę ir nesiblaškyti. Įsivaizduokite, kad chirurgas, atlikdamas operaciją, telefonu bendraudamas su draugu dalytųsi įspūdžiais apie matytas krepšinio ar futbolo rungtynes. Tikriausiai nė vienas nenorėtume atsidurti operacinėje su tokiu gydytoju, tačiau kelyje valdydami automobilius, kurie sveria apie 1,5 t ir važiuodami gana dideliu greičiu nesibaiminame atsipalaiduoti ir kalbėti telefonu, rašyti trumpąsias žinutes“, – sako D. Jonušis. Pasak jo, kuo daugiau dirgiklių mus atitraukia nuo eismo situacijos stebėjimo, tuo kelyje tampame pavojingesni sau ir aplinkiniams.

 

Šaltinis: kauno.diena.lt

Dalintis
Please reload

Privatumo politika

© 2019. Saugokime jaunas gyvybes keliuose.

  • Facebook - White Circle